Wanneer je je broer verliest.

"Jens' rossige haar deinde als koperrood wier op het water. Zijn krullen waren verdwenen, zijn haar was langer dan anders, het glansde, de zon scheen erop. Naast hem in het water lagen zijn armen uitgespreid, alsof het vleugels waren die hij had uitgeslagen." 

"Matthies' gezicht leek in de kist ineens van bijenwas, zo glad en strak was het, onder zijn oogleden hadden de zusters vloeipapiertjes gelegd om ze dicht te houden, terwijl ik ze liever open had gewild, zodat we elkaar nog één keer aan konden kijken."

Wat doet het met je wanneer je een broer of zus verliest. Ik las Broeder Ezel van Liesbeth Goedbloed en dacht terug aan De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld. Beide boeken gaan over hetzelfde drama.
In Broeder Ezel verliest Anna haar broertje Jens. Ze voelt zich er ook nog eens verantwoordelijk voor. Om iets van vrede en rust te vinden gaat ze op reis, lopend met een ezel. De hele reis heeft iets mystieks, de ezel krijgt soms persoonlijke trekken zodat het soms lijkt dat de ezel voor Anna zorgt in plaats van Anna voor de ezel. Zelfs de slang die haar eerst angst aanjoeg, lijkt menselijker en ongevaarlijk te worden.
Tijdens de reis ziet Anna verschillende flashbacks over haar ouders en Jens. Zo ziet ze een keer haar vader en moeder, met Jens aan tafel. Vader leest uit de bijbel over de jongeling uit Naïn die door Jezus weer tot leven wordt gewekt. Anna ziet haar moeder huilen, als een Madonna met de dode Jens op schoot. Het geloof speelt een belangrijke rol in Broeder Ezel. De Ezel zal wanneer ze boven aan de berg zijn, geofferd moeten worden. Hij zou haar schuld wegdragen.
Een prachtig verhaal over verdriet, liefde, schuld en verzoening. Zal ze Jens terugzien?






Jas is 10 als haar broer tijdens het schaatsen onder het ijs komt en sterft. Ook bij haar speelt het geloof een rol, maar lijkt het geen steun te geven. De dood van Matthies drijft het gezin uit elkaar, de ouders communiceren niet en de broer en zussen ontsporen in seksuele spelletjes, zelf-beschadiging en ander bijna gewetenloos gedrag. Jas trekt voortaan haar jas niet meer uit en steekt een punaise in haar naveltje. Tegen het eind van het boek lezen we: "We groeiden op met het Woord , maar de woorden ontbreken steeds vaker op de boerderij.
Ook hier valt een offer. Jas' broer Obbe helpt haar erbij. "Obbes haar is wit van de sneeuw. Hij belooft als ik een offer breng, hij niet vertelt dat ik nog in bed plas en dat de Dag des Oordeels dan vast uitgesteld wordt.... 'Als hij drie keer kraait mag je stoppen', zegt Obbe. Hij overhandigt me de klinkhamer... Ik denk aan vader en moeder, aan Dieuwertje, aan mijn broer Matthies, aan mijn lichaam gevuld met groene zeep, aan God en zijn afwezigheid, de steen in moeders buik, aan de ster die we niet kunnen vinden, aan mijn jas die uit moet, het kaasboortje in de dode koe. Hij kraait één keer voordat de klauwhamer in het vlees achterblijft en de haan dood op de stenen ligt." Verzoening brengt dit offer niet. Obbes'reactie is: "Jij bent echt ziek, je doet het ook nog. O wee, als je tegen vader zegt dat het mijn plan was."
Razend knap geschreven. Donkerder van toon dan Broeder Ezel van Liesbeth Goedbloed. Zal Jas haar broer Matthies terugzien?