de Zichtbare Schakel

De Zichtbare Schakel

...Ik was even op het verkeerde been gezet....

Als de dagen korten proberen de winkeliers de sfeer te verhogen met muziek, lichtjes en versieringen. Zodoende is het best gezellig in de stad. Laatst stonden voor de Albert Hein statafels met folders en daarbij een paar dames die het winkelend publiek aanspraken. Ik merkte dat er geen sprake was van verkooppraatjes. Er hing een gezellige sfeer. Je zag de mensen in alle rust met elkaar praten.

Ik werd ook aangesproken en mijn eerste reactie was terughoudend. Je denkt toch dat iemand je iets wil verkopen. Heus het kan best een goed doel zijn, maar altijd zet je je schrap. Je neemt je voor jezelf niet te laten overreden tot het nemen van een besluit waarover je later spijt hebt.

Maar dit was anders, deze mevrouw vroeg me of ze iets mocht vertellen over de Zichtbare Schakel. Ik luister gedwee en mijn sympathie steeg naamate ik meer vernam. "Kent u mensen in uw buurt die zorg nodig hebben? Misschien kent u iemand die altijd alleen is en zelf de deur niet meer uit kan. In zulke gevallen kunt u contact opnemen met de Zichtbare Schakel en dan sturen wij er iemand naar toe."

Mij hart ging open. Wat een geweldig initiatief. We zien naar elkaar om en een club vrijwilligers staat paraat om bij te springen. Niemand hoeft meer eenzaam te zijn. Ik stop het kaartje in mijn tas en vraag me af welke kerk of geloofsgemeenschap achter dit diaconale idee zit.

Ik vertel het thuis. Wat mooi in een tijd waarin de overheid zich terugtrekt, de gemeenten met de WMO worstelen en ook niet meer alles kunnen, dat er dan een kerk is die oog heeft voor de zwakken. Hoe nodig is dat.

Een dag later pak ik het kaartje om te kijken wie er achter dit menslievend idee zit. En dan zie ik dat de Zichtbare Schakel een samenwerkingsverband is van de thuiszorgorganisatie, de welzijnsorganisatie Aan Z en de gemeente Terneuzen.

Oeps, geen kerkenwerk dus. Maar evengoed een prachtig initiatief. De schakel is zichtbaar, daar kunnen de kerken bij inhaken. Meerdere schakels maken de ketting sterker en in elk geval langer, en geve God dat er in de verhardende maatschappij een sterk vangnet mag zijn van professionals en vrijwilligers om de mensen die buiten de boot dreigen te vallen veerkrachtig op te vangen.