straatje schoonvegen en andere uitdrukkingen

Vandaag heb dan toch maar onze oprit sneeuwvrij gemaakt. Ik heb deze ijzig koude dagen enorm veel respect voor de kranten-bezorgers. Vandaar. Toen ontsproot er ineens een limerick uit mijn pen:

Een postbode uit Bergen op Zoom
maakte een sliding! Echt niet gewoon!
Hij brak toen zijn been,
en ik heel gemeen
veegde toen mijn eigen straatje schoon.

Vorige week moest ik surveillance lopen in een mavo 2 klas. En wat had ik te doen met de allochtone leerlingen in dat klasje. Ze zaten zonder uitzondering te blokken op allerhande Nederlandse uitdrukkingen, zoals:

Je eigen straatje schoonvegen
Steen en been klagen
Je op glad ijs begeven
De kat uit de boom kijken
De hond in de pot vinden
enz.

"Goed gebekt", heet het boekje, en o, wat moet dat moeilijk zijn als het Nederlands niet je moedertaal is. Respect dus vandaag van mij voor de krantenjongens, en voor de jongens en meiden op school die thuis Turks of Marokkaans spreken en zich op school een boek vol Nederlandse uitdrukkingen eigen moeten maken.