De eerstelijnszorg faalt

 
De eerstelijnszorg faalt
 
Gelukkig kom ik niet vaak bij de huisarts. Sterker, ik heb hem nog nooit gezien, wel een vervanger. Wat me opviel was een brief aan het raam bij de assistente waarop staat dat een consult 10 minuten duurt voor 1 klacht, bij meerdere klachten dit graag vooraf aangeven, dan mag een consult 20 minuten duren.
Weg is mijn idee van de luisterende huisarts die verbanden ziet en conclusies trekt en tijd neemt om wikkend en wegend de juiste diagnose te stellen.
 
levenslang
 
Ik heb geen aanleiding om optimistisch te zijn. Het komt voor: Een mens komt tien jaar niet bij de huisarts, maar besluit toch maar eens te gaan omdat je bij jezelf je bloeddruk mat die best een beetje hoog uitviel. De huisarts stuurt je naar huis met een bloeddrukmeter die je 24 uur bij je moet dragen. Bloeddruk is overdag iets te hoog, maar in de nacht normaal. Bij het volgende 10 minuten (!) consult schrijft de huisarts een medicijn voor dat ingrijpt op je hartritme en waar je levenslang aan vast zit. Het gemak waarmee de arts zo'n recept tussen neus en lippen door voorschrijft....
Als je even niet oplet word je op een achternamiddag met huid en haar overgeleverd aan de farmaceutische industrie
nergens welkom
 
In Ede zitten 40 huisartsen en toch was mijn dochter nergens welkom. Praktijk is vol of ze woont in de verkeerde wijk. Tot we op internet een huisartsenpraktijk vonden die aangaf ruimte te hebben voor nieuwe patiënten. Wat zegt de assistente? Bel volgende maand maar terug, we zijn onderbezet. Ja maar zeiden wij, kunt u ons een aanmeldformulier sturen, dan kunnen we dat vast invullen. Nee dan kon niet.
Teveel werk voor een onderbezet team?
Verder gebeld. Vriendelijke assistente aan de lijn, Ja hoor uw dochter kan even langsfietsen voor een aanmeldformulier.
Volgende dag fietst mijn dochter langs en hoort: We zitten vol.
Is dit de eerstelijnszorg die zo belangrijk is? Als mijn dochter morgen haar voet verstuikt moet ze noodgedwongen naar het ziekenhuis. Veertig huisartsen in Ede kunnen haar niet helpen. 
:-)