Je weet het en toch schrik je er van

Morele vorming
 
Met mijn klas, vwo 5, werk ik deze weken over 'moral guidance'. Het werk wat ik van ze terugkrijg is interessant. Morele waarden krijg je mee van thuis, doe je op bij de sportclub. Ook school, met name de basisschool, je vrienden en sociale media vormen je tot de persoon die je bent. Sommige leerlingen geloven en halen uit de bijbel de les; behandel andere mensen net zo als jij behandeld zou willen worden.
Wat hou ik van mijn werk en wat hoop ik dat mijn prachtige leerlingen uitgroeien tot prachtige volwassen mensen.
 
Vanmorgen fietste ik huilend van de bakker naar huis. In de winkel stond een keurige mevrouw die klaagde over het verschralend winkelaanbod in ons slapende provinciestadje. Ik zei: "Wat zou het mooi zijn als er in onze stad een flink aantal Syrische vluchtelingen zou komen wonen."
Tsjonge wat ik toen over me heen kreeg. Het ging ongeveer zo:
"We hebben genoeg van die mensen, het zijn criminelen."
Ik: "U zou niet moeten praten over 'ze' het zijn opa's en oma's, kinderen, docenten, tandartsen, bakkers enz."
"Terug, ze moeten allemaal terug."
Ik: "Nou nou."
"Ja ik draai al een aantal jaren mee in deze samenleving. Ik weet er alles van."
Ik: "We zijn denk ik ongeveer even oud mevrouw."
"Ze komen hier en ze krijgen een huis en ze krijgen geld. Nou ik heb nog nooit in de rij gestaan om iets te ontvangen. Je kunt 's avond niet meer over straat, ze gooien met flessen."
 
Als je ergens in de avond nog veilig de straat op kan dan is het wel in ons kleine vergrijzende stadje.
 
Ik was met stomheid geslagen. Waardoor komt het dat mensen zo denken. Je verwacht dat niet van een keurige dame bij de bakker, maar misschien is dat wel stom van mij. 
Ik zou willen dat iedereen dit las: