Zeewolde - Eindhoven - Parijs

Wat zijn de fietspaden in Nederland fijn, strak en glad. Dat merk je wanneer je in België en Frankrijk fietst. Twee weken geleden met volle bepakking vertrokken. Onderweg tijdens de eerste afdalingen op hobbelige wegen twee keer mijn fietstas verloren waarbij mijn glazen cafetière is gesneuveld. Dat werd dus dure koffie onderweg, In Parijs zelfs een bakje café crème voor 5 euro... 


Alles op de fiets binden viel niet mee, tent, slaapmat en hoe dan ook, een stoeltje, want gehurkt ontbijten wil ik liever niet. De start was officieel in Eindhoven. Daar vertrokken we met een fijne groep van twintig mensen van de Lichtstad naar de Lichtstad.
Ik fietste in twee dagen van thuis in Zeewolde naar Eindhoven en kwam over de mooie Martinus Nijhoff-brug met aan de overkant Zaltbommel.  


Tijdens de eerste rit, Eindhoven - Diest, stopten we voor koffie bij de Sint-Benedictusabdij, de Achelse Kluis, heerlijke koffie en een enorm grote winkel met veel bier en devotie.


Een goed begin.
En dit is natuurlijk ook fijn:


Verder zuidwaarts richting Parijs, klimmen en dalen met veel gaten in de weg en soms wat overstekende ganzen waardoor we ons tempo moesten matigen. 



We volgden lange tijd de route naar Santiago de Compostela. Mijn respect voor de mensen die dat lopend doen. 



Zo fijn wat je allemaal ziet op de fiets, in Frankrijk veel onverklaarbaar bewoonde huizen.


 Maar ook veel bloemen, voor de eenvoudigste huizen de prachtigste hortensia's. Bloembakken in de dorpjes zijn kunstig en met liefde opgemaakt.


mooie velden 


stille dorpjes


Soms een beetje laveren tussen de paaltjes...
                                                                                                                                                                   


De eerste dagen koel en bewolkt met de noordwesten wind in de rug, de laatste dagen zonnig en warm met een stevige zuidwestenwind tegen, kwamen we in Parijs heelhuids aan bij de gehavende Notre Dame.


Dank aan alle lieve sponsors! 

 Met deze Ride on education mocht ik tot nu toe 600 euro ophalen via mijn actiepagina voor het Thusano Studiefonds van ngo de Verre Naasten