Fietstocht door Nederland

Met twee Vaude fietstassen, een met brander, keteltje, eetgerei en wat proviand links en een met kleding rechts, reed ik eerst van Zeewolde naar Zeist. Daar had ik genoeg tijd om mijn tentje op te zetten en de stad een beetje te verkennen. Mijn reisdoel is Oostkapelle. De volgende dag was pittiger omdat ik Spijkenisse wilde bereiken. Wel veel moois onderweg.
Moeilijke tocht omdat ik Utrecht en Rotterdam moest doorkruisen. In Rotterdam over de Brienernoordbrug gefietst.
Via Hoogvliet richting de Spijkenisserbrug alwaar we een halfuur moesten wachten voor een open brug. In Spijkenisse was de batterij van mijn fiets leeg, was de batterij van mijn telefoon leeg en mijn batterij was leeg. Daarom zocht ik direct naar een hotel voor een goede nachtrust en een goed ontbijt. Ik fiets op de fietsknooppunten, op de anwb fietsbordjes en soms ook op de navigatie op mijn mobiel. Voor de globale richting kijk ik ook regelmatig op een klein kompasje op mijn stuur. De volgende rit was makkelijker, van Spijkenisse naar Ouddorp. Lekker geluncht in Hellevoetssuis. Aangekomen in Ouddorp moest ik vaststellen dat de campings geen campings meer zijn maar volgezet met huisjes van mensen met teveel geld die in het hoofdseizoen 1000 euro huur per week vragen. Ten einde raad ging ik naar de VVV. Een vriendelijke vrouw belde voor mij naar een camping op de Brouwersdam. Ik bedankte haar hartelijk en fietste de Brouwersdam op. Tentje opgezet.
Beetje op de 'taalgrens' met links Vlaamstalige Belgen en rechts Franstalige Belgen. Op de Brouwersdam staat een goed lopend restaurant, lekker gegeten en uitgerust.
De volgende dag wilde ik Goes bereiken, dat was niet zo moeilijk en niet zo ver. Op Schouwen-Duiveland even gepauzeerd in Brouwershaven. Daar bezocht ik in de mooie Nicolaaskerk een indrukwekkende expositie over de ramp in 1953.
Via Dreischor en Schuddebeurs naar Zierikzee. Daar met tegenwind de Oosterscheldebrug genomen richting Goes.
In Goes zijn enkele grijze flats aan de zijkanten prachtig beschilderd.
Van Goes fietste ik naar Oostkapelle en zette mijn tentje op de mooie camping Ons Buiten. Beslist aanbevelenswaardig. Natuurlijk even naar het strand gefietst waar de paalhoofden in de namiddag een mooi lijnenspel gaven met hun schaduw.
Op de weg naar het strand staat een heel oud goed onderhouden bushokje, waar allang geen bus meer rijdt. Toen het hokje dreigde te worden afgebroken heeft mijn vader (schilder) samen met een paar buurtgenoten de Stichting 'Het Buskotje' opgericht. Mijn vader is inmiddels al ruim 20 jaar geleden overleden en het hokje staat keurig in de verf nog steeds mooi te zijn.
In Westkapelle even staan kijken naar een stukje Zeeuwse folklore.
Oostkapelle is 'mijn' dorp. In de vroege ochtend naar de bakker gelopen voor verse broodjes en met een goed gevulde maag de terugweg aanvaard. Van Oostkapelle dit keer over de Oosterscheldekering richting Rockanje.
In Rockanje mijn tentje opgezet op de leuke zeer propere midicamping van der Burgh. Ook zeer aanbevelenswaardig. Ik fietste naar de Plus in het dorp om verse broodjes. Mijn Franse buren aten droog bruin brood met brokken pure chocolade. Zo Spartaans heb ik niet geleefd. Van Rockanje wilde ik een flinke slag maken naar Woerden. Onderweg weer veel water. Lange tijd langs de Oude Rijn gefietst.
Gelukkig bleef het die dag droog. De rit naar Woerden was eigenlijk weer een beetje te lang. Dus was ik zwak en heb ik weer een hotelletje gepakt. Met een goed gevulde maag richting Zeewolde. Wanneer je de fietsroutes volgt moet je opletten dat je niet om alle steden heenfietst, dus bij Utrecht heb ik expres de richting centrum gevolgd en ben even door de stad gedwaald. Ik wilde persé via Amersfoort terug naar Zeewolde en niet via Hilversum. Hoewel Amersfoort maar zo'n 30 km verder is, staat het in Utrecht slecht aangegeven. Ik vind het lastig om een stad weer uit te komen. Gelukkig had ik geen haast. Uiteindelijk een mooie route gevonden via Soesterberg, met grazende reeën in de weilanden en veel bos, was ik om 16.00 uur weer thuis. Koffietijd, de koffie thuis is de beste koffie. Al met al in anderhalve week zo'n 500 kilometer gefietst door ons mooie kikkerlandje.