trekken aan een dood paard

Pfffff, het lijkt echt op trekken aan een dood paard. Vanavond op gesprek geweest op de school van Daniël, om zijn handelingsplan voor het tweede deel van dit schooljaar te bespreken. Je mag hopen dat een VSO school al vele jaren gewend is met handelingsplannen te werken. Nochtans lag er voor mijn zoon geen plan. Eigenlijk was het dus een beetje gepraat in de ruimte. En ik heb er een vervelend gevoel bij. Ben ik nou zo'n rotmoeder, of ligt het aan de school. Meer en meer kom ik erachter dat we op een reuze manier langs elkaar heen praten.
De VSO school leidt op naar werk. Ik ben reuze blij dat Daniël op de woensdagmiddag een baantje heeft bij de drukkerij. Daar mag hij papier in de versnipperaar doen, brieven in enveloppen stoppen, etc.. Hij doet er werkervaring op, discipline, en hij verdient er wat mee. Super. Maar mag mijn kind zich op school ook wat breder ontwikkelen?
Er hangt inmiddels een digitaal schoolbord in de klas. En ik verzucht: laat ze het jeugdjournaal zien en praat erover. Zoek interessante klokhuis-uitzendingen. Geef ze prikkels, die kinderen. Wek hun interesse voor wat er speelt in de wereld. De enige reactie die ik krijg is: "Dat kunt u thuis ook doen." Klopt, klopt helemaal, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat de school mijn kind leert nagels knippen en dat ik hem de hoofdsteden van de landen van Europa leer.

Vanmiddag in de auto zei Daniël dat hij niet van de winter houdt.
En vervolgens zei-d-ie: "December, januari, februari is winter, maart, april, mei is lente, juni, juli, augustus is zomer en september, oktober, november is herfst." Ik: "Waar heb je dat geleerd?" Daniël:  "Van Bassie en Adriaan".
O, ik wacht op de dag, dat hij me versteld laat staan... en dat ik dan vraag: waar heb je dat geleerd.. en dat hij dan zegt: op school......