Van het kastje naar de muur

PGB chaos

Voor Daniël met Down hebben we al vele jaren een PGB, soms meer en soms minder. Er zijn jaren waarin meer zorg nodig was dan andere jaren. Sommige jaren maakten we het budget niet op en hebben we het geld teruggestort.
Vorig jaar liep de indicatie af en hebben we een nieuwe aangevraagd. Die kregen we in november 2014: voor persoonlijke verzorging klasse 3, voor begeleiding klasse 2 en voor begeleiding in een groep ook klasse 2.
Daarvoor hebben we twee zorgverleners in dienst genomen. Een op urenbasis en een op twee dagdelen in de week voor een vast maandloon.

Op de PGB site van de SVB staat tot nu toe nog steeds één zorgverlener terwijl het arbeidscontract van de andere in goede orde ontvangen is. Zij werkt vanaf februari maar wordt niet betaald.

Een paar keer met de SVB gebeld en als antwoord gekregen dat ik geduld moet hebben omdat het erg druk is.
Ja daar heb ik dan wel begrip voor.
Maar de laatste keer zei de medewerkster van de SVB dat de Gemeente Terneuzen, waar ik woon, akkoord is gegaan met een bedrag vanuit de Jeugdwet dat veel te laag is om mijn zorgverleners te betalen.

We gingen uit van de indicatie uit 2014 die loopt tot november 2015 maar de gemeente laat niks van zich horen en heeft niet met ons gecommuniceerd over hoe ze bij dat bedrag komen.

Dan bel je toch gewoon even met de gemeente?

Eerst maar eens op de website van de gemeente Terneuzen gekeken. Daar staat dat AanZet alles regelt voor de WMO. Dus ik bel met AanZet. Die weten van niks en verwijzen me door naar MEE, MEE kan me niet verder helpen en verwijst me door naar het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), het CJG kan me niet helpen en adviseert me een mail te sturen naar uitkeringsadministratie@terneuzen.nl.

Dus heb ik ons probleem in een mail uitgelegd en verzonden.

Een weekend ging voorbij

Maandag kreeg ik een mail van AanZet dat ze mijn mail hadden ontvangen. Huh? toch weer terug bij AanZet.

Een medewerker van AanZet heeft gebeld met de SVB en vastgesteld dat daar slechts één zorgverlener bekend is en dat er een zeker bedrag goedgekeurd is door de gemeente Terneuzen vanuit de Jeugdwet. DAT WIST IK DUS ALLANG MAAR MIJN VRAAG IS HOE DE GEMEENTE TOT DAT BEDRAG KOMT
Maar AanZet kon mij toch niet verder helpen en heeft mijn mail doorgestuurd naar..... Het Centrum voor Jeugd en Gezin

Zo is het kringetje weer rond en zijn we geen stap verder

Ik wacht op antwoord.....

Intussen is het half april

Gemeenten mogen volgens mij niet ongevraagd snoeien in bestaande PGB's:
http://www.vng.nl/onderwerpenindex/decentralisaties-sociaal-domein/wmo-2015/publicaties/handreiking-overgangsrecht-awbz-wmo-2015